er kan du få lidt information, om nogle af de forskellige begreber inden for lærreder, så som …..
Gain, Half-gain, Vinkelhalveringslinien, Hotspotting m.m.
Gain
Gain tallet for en dug, er en værdi for, hvor meget lys fra projektoren, som reflekterer tilbage fra lærredet ( lærredets refleksions værdi ) .
Egentlig er gain mere et udtryk for egenskaben af dugens overflade til at samle lyset, og reflektere den tilbage i samme retning som det kom fra. Altså fokusere lys, istedet for at sprede det i alle vinkler ud i rummet.
Man kan sammenligne det lidt med en lommelygte. Således at man ved en stor lyskegle får en svagere lys mængde, som er spredt på et større areal. Men ved at fokusere lyskegle, så den bliver mindre, øger man lys intensiteten.
En almindelig dug har et gain tal på 1,0 ( neutral gain ), og er typisk en hvid standart dug. Øges gain tallet ( positiv gain ) f. eks til 2 gain, svarer det til at øge refleksions værdien med 100 %. Og modstat med en dug med et gain tal under 1 ( negativ gain ), f. eks 0,5 gain, sænkes refleksions værdien med 50%.
Vinkelhalveringslinien.
Vinkelhalveringslinien er nul linien, som deler rummet, fra midten af projektionsfeltet.
Betragtningsvinklen
En dugs gain tal er desværre ikke stabilt, det taber i værdi, når man som tilskuer bevæger sig ud til en af siderne af dugen.
En almindelig dug med neutral gain på 1, har typisk en betragtningsvinkel på 180 grader. D.v.s at dugens gain tal er stabil, 90 grader til hver side af vinkelhalveringslinien. Ved højere gain mindsker man denne betragtningsvinkel.
F. eks ved en Stewart Firehawk dug som har positiv gain på 1,35, er betragtningsvinklen nede på 100 grader, 50 til hver side af vinkelhalveringslinien.
Bevæger man sig længere udover en dugs betragtningsvinkel, vil billedkvaliteten falde.
Altså vil billedkvaliteten blive dårligere, jo længere man bevæger sig ud til siderne af en dug med et høj gain tal.
Det vil samtidig sige at en dug med bred betragtningsvinkel, vil reflektere mindre lys tilbage, modsat en dug med smal betragtningsvinkel, som vil reflektere mere lys tilbage.
Der er ikke en fast tabel for gain kontra betragtningsvinklen, det kommer helt an på dugens overflade ( altså den specielle coatning og dens egenskaber ), og er individuel fra materiale til materiale, og fra producent til producent.
Herunder er der vist to duge typers specifikationer.
Begge er fra fabrikanten Draper.
Spørgsmålet om man har behov for en bred betragtningsvinkel, eller man kan nøjes med en smal, kan være om rummet er kvadratisk eller det er ratdangulert, og hvor mange pladser man har behov for.
Hvis det er et retdangulert rum man har, vil der således også være forskel på, i hvilken retning af rummet man så sidder placeret.
Half gain.
Betegnelsen half gain er lidt i tråd med betragtningsvinklen. Der er en værdi i grader, som fortæller hvor meget lyset ( gain ) falder i styrke, fra en position helt ude på siden af dugen.
Når man sidder lige i midten foran dugen, eller i den som før omtalt vinkelhalveringslinie , nul grader synsvinkel, har man det maksimale lysstyrke, altså max. gain ( i fag sprog kalder man det også for peak gain ).
Bevæger man side fra midten af dugen, og ud til en af siderne, vil gain tallet blive mindre, og dermed falder lysstyrken. Når man har nået det punkt hvor lysstyrken er halveret, har man det man kalder for half-gain.
Half gain værdien fortæller altså i hvilken betragtningsvinkel, man har halveret dugens lysstyrken/gain.
Har man f.eks. en dug med 2 gain, og en half-gain på 45 grader. Så har man halveret dugens lystyrke, når man sidder placeret 45 grader fra dugens vinkelhalveringslinie. I denne 45 grader vinkel fra dugens vinkelhalveringslinie, har dugen nu et gain på 1.
Refleksions vinkel.
Ved at ændre på dugens coatning, kan producenterne bestemme dugens refleksions vinkel.
Angular reflectiv eller bare Reflectiv, reflektere lyset tilbage i modsat retning som det kommer fra. Nøjagtig som et spejl.
Denne type dug, bruges hvor projektoren er monteret i loftet, og lyser ned på lærredet. Derved reflekterer dugen lyset tilbage mod tilskuerne. De fleste duge som er populære til hjemmebrug er Reflective.
Retro-reflectiv duge, reflektere lyset tilbage i samme retning som lyset kommer fra, altså kastes lyset tilbage i samme vinkel.
Denne type dug bruges hvor projektoren typisk står på gulvet, foran tilskuerne, og lyser op på lærredet.
Endelig er der Diffusions dugen, som reflekterer lyset lige meget i alle retninger, både horisontalt og vertikalt. Det er typisk duge med neutral gain ( gain 1 ).
Overscanning
Overscanning er et udtryk som bruges, hvis det projekteret billede er større end dugen/lærredet, eller vis projektoren ikke er 100% justeret rigtig ind på lærredet.
Så vil en lille del af billedet blive skudt ved siden af selve dugen, og ud på lærredsrammen. Denne overskanning er dog næsten umulig at undgå helt.
Hot spotting
Hot spotting er et fænomen som man oplever, hvis man har en lysstærk projektor, og samtidig vælger en dug med højt gain.
Det viser sig ved at man fornemmer en lys skygge på dugen, som er placeret omkring midten af dugen. Den lyse skygge er et genskind fra projektorens lampe, som bliver så kraftig pga. den høje refleksions værdi i dugen.
Man kan konstatere den hotspoting, ved at iagttage skyggen, og ved at flytte sige ud til en af siderne. Flytter skyggen med, er der tale om hot spotting fænomenet.